Cool lett gender studies-zal foglalkozni || Pető Andrea & Veiszer Alinda || Nagylátószög

Pető Andrea magyar történész, genderkutató, és a CEU professzora. Kutatási területei közé tartozik többek között a társadalmi nemek története, a feminizmus, valamint a posztkommunista országokban tapasztalható társadalmi változások. Számos könyvet és tanulmányt publikált ezekben a témákban. Vele beszélget a Mozinet Nagylátószög legújabb adásában Veiszer Alinda a már mozikban futó Kivérző szerelem kapcsán többek között arról, mik a tipikus és atipikus hollywoodi női szerepek, vagy hogy hogyan jelenik meg a gender a filmben.

A Mozinet ú,j morbid humorú erotikus thrillerében a visszahúzódó konditeremvezető Lou (Kristen Stewart) első látásra beleszeret Jackiebe (Katy O’Brian), a Vegasba tartó ambiciózus testépítő nőbe. A két lány szenvedélyes viszonya veszélybe kerül, amikor maguk ellen fordítják a város erőszakos kiskirályát, Lou apját (Ed Harris).


Nem lehet egyszerre megfelelni a heteroszexuális mátrixnak, és valahogy kilépni és befogadóvá válni, mert ez a kettő nem összeegyeztethető. Ezért érdekes a film, merthogy megpróbálja a különböző ellenállási formákat bemutatni, ami a heteroszexuális elvárásokkal és a patriarchátussal, a férfiuralommal szemben jelenik meg.”

Pető Andrea szerint a Kivérző szerelemnek gender szempontból több lehetséges értelmezése is van, és több lehetséges ellenállási formát is bemutat a patriarchátussal szemben. Így többek között azokat az összeegyeztethetetlenségeket is bemutatja, amik a konzervatív női modellre jellemzők.

Az illiberális női modell azt mondja, hogy család, munka és otthonlét összeegyeztethető lehet. Ez az összeegyeztethetőség azzal a feltétellel történik meg, hogy az adott nő nem kérdőjelezi meg azt a politikai helyzetet, azt a heteroszexuális mátrixot, amiben saját maga számára egy kis területet ki tud hasítani, ahol jól el tud lenni.

Az uralkodó illiberális modell a nőket a hagyományos, gondoskodó szerepekbe szorítja vissza, miközben nem teszi lehetővé számukra a politikai helyzet vagy a heteronormatív mátrix megkérdőjelezését. Az ilyen nők nem léphetnek ki ezekből a keretekből anélkül, hogy ne ütköznének ellenállásba a társadalmi elvárások miatt.

Ez a film azért is érdekes, mert folyamatosan párbeszédben van és reflektál ezekre a különböző hollywoodi mintákra. A nézők bizonyára felismerik, hogy ez a Thelma és Louisnak egy nagyon furcsa remake-je, de Tarantino meg Rodriguez filmeknek is a különböző képeire, párbeszédeire, karaktereire reflektál gender szempontból.

A Kivérző szerelem azzal, hogy reflektál a filmtörténet különböző alkotóira és alkotásaira, egyúttal meg is kérdőjelezi azokat, és az olyan, tipikusnak tekinthető női szerepeket az amerikai filmben, mint a naíva, a díva, a femme fatale, stb.

A Kivérző szerelem még a mozikban, hamarosan a Cinegón!

A magyar és külföldi díjnyertes művészfilmeket forgalmazó Mozinet Nagylátószög című műsorának célja, hogy izgalmas nézőpontokat ismertessen meg a vendégek által, akik különböző területek szakemberei. A Nagylátószög beszélgetései nem annyira a konkrét filmekről szólnak, inkább a filmekhez teremtenek kontextust – így válnak egyszerre informatív filmes és hétköznapi diskurzussá. A meghívott vendégekkel két állandó műsorvezető, Veiszer Alinda és Kovács Gellért Filmszerész beszélget. Előbbi a filmek által felvetett témákat vesézi ki közéleti szereplőkkel és szakértőkkel, utóbbi alkotókkal vagy filmkritikusokkal, filmesztétákkal bontja ki az épp aktuális film jelentésrétegeit, hátterét.

A szövegben felhasznált idézeteket szerkesztve közöltük.