Két további Oscar-esélyes alkotás márciustól a mozikban

Hatalmas sikerrel fut a hazai mozikban Joachim Trier filmje, A világ legrosszabb embere, márciusban pedig két további Oscar-esélyes alkotással jelentkezünk a mozikban. Az idei Oscar-díjátadóra március 28-án hajnalban kerül sor, mindkét új alkotást már ezt megelőzően láthatják a nézők.

A Sundance Nemzetközi Filmfesztivál zsűri nagydíjas dokumentumfilmje az elmúlt évek egyik legkülönlegesebb alkotása: animációs dokumentumfilm, amely már számos filmfesztiválon elismerésben részesült, és egyenesen három, látszólag ellentmondó kategóriában jelölték Oscar-díjra: a mozikban március 10-től látható Menekülés egyaránt esélyes legjobb dokumentumfilmként, legjobb animációs filmként és a legjobb nemzetközi filmként.

A harmincas évei közepén járó Amin sikeres egyetemi kutató Dániában, éppen házasságra készül barátjával. Európába érkezésének igaz történetét azonban még senkinek sem mondta el, saját és családja tragédiáit, traumáit és titkait mélyen eltemette magában. Az Afganisztánból Dániába vezető útról nemcsak azért nem beszél senkinek, mert nincsenek szavai az eseményekre és az érzéseire, hanem mert az őszintesége akár kitoloncolással járhat. Most, a kamera előtt mégis szembenéz a múlttal, hogy aztán valóban elkezdhesse új életét a párja oldalán.

Menekülés személyes és felemelő film az újrakezdésről, ami akkor sem lehetetlen, ha látszólag minden ellenünk dolgozik.

Murakami hazánkban is megjelent, azonos című novellája nyomán készült Vezess helyettem az év filmszenzációja, ami március 17-től látható itthon. A kimagaslóan pozitív kritikai fogadtatásban részesült alkotás a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon három díjat nyert, idén pedig Oscarra jelölték – méghozzá nem csak a legjobb nemzetközi film, hanem egyenesen a legjobb film, a legjobb rendező és a legjobb forgatókönyv kategóriákban.

Vezess helyettem főhőse, a színész-rendező Kafuku Juszuke két éve veszítette el feleségét, de még mindig nem volt képes feldolgozni a tragédiát. Egy színházi fesztivál felkérésére Hirosimába utazik, hogy színpadra állítsa a Ványa bácsi többnyelvű változatát. Ellenkezése dacára, a fesztiváltól egy női sofőrt kap, a visszahúzódó Miszaki személyében. Egyre több időt töltenek egymással, a beszélgetéseiknek köszönhetően pedig mindketten végre szembe nézhetnek saját traumáikkal, hogy továbbléphessenek az életben.