November végéig rendkívül izgalmas filmekkel jelentkezünk. Mozikba kerül – nem sokkal a Torontói Filmfesztiválos debütálása után – Moldovai Katalin megrázó filmje, az Elfogy a levegő. Jön a Cannes-ban Arany Pálma-díjat nyert lebilincselő bűnügyi történet (Egy zuhanás anatómiája), egy dokumentumfilm a legnagyobb kortárs rendezők megszólalásával (A 999-es szoba) és egy kiváló, szintén Cannes-ban debütált romantikus film (A szerelem természete).
A szerelem természete (16) (Simple comme Sylvain / The Nature of Love)
Magyarországi bemutató: 2023. szeptember 28.
Tartalom:
Sophia, a negyvenéves filozófiaprofesszor már tíz éve megbízható párkapcsolatban él Xavierrel, akivel hasonlóan látják a világot. Mindennapjaik kiállításmegnyitókról, felolvasóestekről és véget nem érő baráti vacsorákról szólnak. Amikor új nyaralójuk felújításával megbízzák a vonzó ezermester Sylvaint, a nő világa felfordul, és szenvedélyes kapcsolatban találja magát a szexuálisan ellenállhatatlan férfival. Hogyan fogadja a kétkezi munkást a látszólag befogadó, ám valójában minden rezdülésével felsőbbrendűséget sugalló nagyvárosi közeg? És vajon Sophia megtalálja a közös hangot Sylvain barátaival? Túlélheti a friss kapcsolat az ebből fakadó kihívásokat?
A finom humorral és erotikával átszőtt romantikus film először a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Un Certain Regard versenyszekciójában vette le a lábáról közönségét.
A film adatlapja itt érhető el.
A 999-es szoba (16) (Chambre 999 / Room 999)
Magyarországi bemutató: 2023. október 5.
Tartalom:
1982-ben Wim Wenders A 666-os szoba című filmjében megkérdezte 16 kollégáját, hogyan látják a mozi jövőjét. Az időközben eltelt negyven év a filmiparban rengeteg változást hozott, a kábeltévé, a VHS és DVD, majd a streaming megjelenésével, legutóbb pedig a pandémia miatt jósolták a mozi halálát. Wenders eredeti kérdéséhez kanyarodik vissza Lubna Playoust rendező A 999-es szoba című filmjében. A digitális átállás vajon a technológiai fejlődésen túl is felforgatja a filmművészetet? Szükségünk van-e még arra a közösségi élményre, amit a mozizás jelent százhuszonnyolc éve?
A film a mozi legnagyobb ünnepén, a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon faggat tizenhat rendezőt a legnagyszerűbb kortársak közül, David Cronenbergtől, Asghar Farhadin, Baz Luhrmannon, Ruben Östlundon, Paolo Sorrentinón és Joachim Trieren át, természetesen egészen Wim Wendersig arról, hogyan vélekednek a mozi eljövendő évtizedeiről.
A film adatlapja itt érhető el.
Elfogy a levegő (12)
Magyarországi bemutató: 2023. november 2.
Tartalom:
Ana (Krasznahorkai Ágnes) irodalmat tanít, diákjaival és kollégáival egyaránt jó a kapcsolata, a gimnázium megbecsült tanára. Az egyik szülő váratlanul feljelenti két XIX. századi francia költő, Arthur Rimbaud és Paul Verlaine életéről szóló film ajánlása miatt, kifogásolva a két férfi közötti testi-lelki kapcsolatot. A tanárnő fellebbezése láncreakciót indít el, amelynek következtében a kollégái és a gimnázium igazgatónője is fokozatosan ellene fordulnak. Az egyre kíméletlenebb, a munkáját ellehetetlenítő eljárás nemcsak Ana egzisztenciáját, de minden emberi kapcsolatát próbára teszi.
A Torontói Nemzetközi Filmfesztivál programjában szereplő Elfogy a levegő a Nemzeti Filmintézet Inkubátor programjának köszönhetően valósult meg.
A film adatlapja itt érhető el.
Egy zuhanás anatómiája (16) (Anatomie d’une chute / Anatomy of a Fall)
Magyarországi bemutató: 2023. november 30.
Tartalom:
A világ legrangosabb filmfesztiváljának fődíját, a Cannes-i Arany Pálmát elnyerő lélektani krimiben Sandra (Sandra Hüller – Toni Erdmann) idillinek látszó élete kártyavárként omlik össze. A sikeres német írónő francia férjével és látássérült gyerekükkel élnek a francia Alpok egyik kis falujában. A férfi váratlan halála után nem egyértelmű, hogy baleset, öngyilkosság vagy gyilkosság történt. Sandra ezért a rendkívül megterhelő nyomozás és tárgyalás középpontjába kerül.
A már-már hitchcocki hagyományokat követő filmben az eseményeket végig a feleség szemszögéből követjük, miközben a néző számára is kérdéses az ártatlansága. Az Egy zuhanás anatómiája azonban sokkal több bűnügyi történetnél: Justine Triet rendezőt elsősorban a házasság, és alapvetően az emberi kapcsolatok legmélyebb rétegei érdeklik.
A film adatlapja itt érhető el.