Virág Anita Anna: „A természetfilmes, mint a haditudósító, nem avatkozhat be”
Virág Anita Anna természetfilmes fókuszú televíziós szerkesztő. Korábban a Duna televíziónál, most az MTVA berkein belül válogat a világ természetfilmes terméséből, hogy azok tv-s adásba kerülhessenek. Vele beszélget a Mozinet Nagylátószög legújabb adásában Kovács Gellért Filmszerész a hamarosan mozikba kerülő Változó vadon – Az én Északom című film kapcsán többek között arról, hogyan változtak a természetfilmek az elmúlt évtizedekben, vagy hogy mennyire meghatározó téma a klímaváltozás ezekben az alkotásokban.
A Mozinet új bemutatójának alkotója és szereplője is Török Zoltán, a nagy sikerű Vadlovak – Hortobágyi mese és a Vad Magyarország készítője, aki évek óta Svédországban él párjával, két lányával és kutyájával. Rendszeres túráik során felfedezik az átalakulóban lévő vadon színes állatvilágát, és legizgalmasabb kirándulásaikhoz most a nézőket is útitársul hívják. A látványokban gazdag utazás közben lenyűgöző tájakra barangolunk, a tengertől a gleccserekig, a messzi észak vadállatainak társaságában.
„A nagy pénzek sohasem a természetfilmesekhez mennek, pedig azért ez is egy technikai sport részben. De van az a fajta magyar képesség, hogy kreativitással, ötletességgel pótolni tudják a pénz nélküliséget. Török Zoltán is Magyarországon kezdte a filmezését, el tudom képzelni, hogy ezzel a magyar jelleggel érvényesülhetett, hogy nagyon szívós és nagyon ötletes.”
Török Zoltán legújabb filmjét már Svédországban forgathatta, Virág szerint ez a tehetségén túl annak is köszönhető, hogy megvan benne a magyar (természet)filmesekre jellemző szívósság, ötletesség és kreativitás, ami segít a pénz hiányát kompenzálni.
„Az igazán komoly minőségű természetfilmeknél szinte azt lehet mondani, hogy minden egyes kép olyan, mint egy természetfotó.”
Virág szerint természetfilmből is van kiemelkedő és silány alkotás is, amiket egy egyszerű ötletre felhúzott blöffként határoz meg. Ezekkel ellentétben Török filmjeire egyszerre jellemző az, hogy vizuálisan lenyűgözőek, a fényképezés a természetfotókra emlékezet, a narráció pedig igényes, és elmesél egy kerek történetet.
„Húsz évvel ezelőtt még az egzotikus állatokat akartuk látni, hogy olyat mutasson meg, és úgy mutassa meg, amit egyébként mi hétköznapi halandók nem látunk. Most ott tart a történet, hogy a sertésekről, a birkákról, a tehenekről minden további nélkül lehet természetfilmet készíteni. Amikről 20 évvel ezelőtt fel nem merült volna, hogy főszereplője legyen egy természetfilmnek. És végtelenül érdekesek ezek a filmek.”
Virág elmondja, amióta elkezdte a szakmát, nagyot változott a természetfilmek fókusza. Míg 20 éve mindenkit csak az egzotikus állatok és tájak érdekeltek, most már tehenekről, sertésekről, birkákról készülnek filmek, és ezek a hétköznapi állatok is rendkívül érdekes témát tudnak szolgáltatni. A másik megkerülhetetlen téma a klímaváltozás, mert ma gyakorlatilag lehetetlen a természetről beszélni anélkül, hogy a globális felmelegedés hatásairól beszélnénk.
A Változó vadon – Az én Északom november 14-étől a mozikban!
A szövegben felhasznált idézeteket szerkesztve közöltük.