A Mozinet filmjeivel indult a Cinego Campus

A művészfilmekre specializálódott online streaming platform, a Cinego és a 2020-ban a régi SZFE-ből kilépő tanárok egyesülete, a Freeszfe összefogott, hogy mozgósítsa és megszólítsa a filmszerető embereket. A program keretében szakképzett tanárok hazai és külföldi alkotásokat elemeznek hangkommentár formájában.

A Cinego Campus programjában minden megvásárolt film után 300 forinttal, minden megvásárolt válogatás után 1000 forinttal támogatod a Freeszfe munkáját.

Missziónk, hogy minél több emberhez juttassunk el művészfilmeket. Különösen fontos számunkra, hogy magyar filmeket is népszerűsítsünk és felkaroljunk” – mondja Gyenis Ajándok, a Cinego alapító ügyvezetője. „Sokat ötleteltünk, hogy milyen formában tudnánk a Freeszfe ügye mellé állni. Most úgy érezzük, a Cinego Campus segítségével egy kicsit mi is hozzáteszünk ahhoz, hogy biztosítva legyen a magyar filmek jövője.”

A Cinego Campus lehetőséget ad arra, hogy a hazai filmművészeti oktatás legjobbjaitól tanulhassunk és megismerjük a szakmai alapokat. Nagy Zoltán filmrendező, a Freeszfe társosztályvezető tanára, az egyesület alapítóinak egyike úgy véli, „az SZFE szellemiségéhez mindig is hozzátartozott az a pluralizmus, amit az oktatói által képviselt. A művészképzés lényege számomra az, hogy lehetőségeket, szemszögeket, utakat mutatunk fel a hallgatóknak, amiből mindenki kiválasztja vagy létrehozza a saját ars poétikáját. Fontos a kollegiális viszony kialakítása is a hallgatókkal, aminek köszönhetően alkotóműhelyek jönnek létre, az együtt gondolkodás biztonságos terei. A Freeszfe-n tovább folytatjuk ezt a hagyományt és kísérletet teszünk arra, hogy kinyissuk ezeket az alkotóműhelyeket bármely érdeklődő számára egy ma már ritkán használt műfajjal, a hangkommentárral, ami ezúttal digitális felületen, interaktív formában kíséri a Cinego filmjeit.

A weboldalon jelenleg három, Mozinet által forgalmazott film tekinthető meg oktatói kommentárral.

A Cinego Campus jelenlegi filmjei:

Larry (16)

Gelencsér Gábor az ELTE BTK MMI Filmtudomány Tanszékének docense. Tíz önálló kötete, kb. 300 tanulmánya, kritikája és recenziója jelent meg különböző folyóiratokban. Két kiadványba filmes tárgyú lexikon-szócikkeket írt, negyedmagával filmes lexikont szerkesztett. Több filmes tárgyú tanulmánykötetet, kézikönyvet, lexikont, katalógust szerkesztett, illetve lektorált. Balázs Béla- (2007) és Szőts István-díjas (2017). 2000-2020 között az SZFE-n tanított, 2021 óta a Freeszfe óraadó tanára. A Freeszfén a Filmelméleti tárgyak kurzust tartja. Volt tanítványai többek között: Horvát Lili, Szilágyi Zsófia, Reisz Gábor, Visky Ábel

Gelencsér Gábor előadásán szó lesz a film hátteréről, fogadtatásáról, a filmtörténeti előzményeiről, a magyar filmtörténeti hagyományokba ágyazódásáról, a karakter- és közegábárzolásáról. Végül pedig szóba kerül a filmet meghatározó műfaji kontextus, motívumrendszer, stílus és egy részletes elemzést hallhatunk a film zárójelenetéről.

A titokzatos nő (16)

Schwechtje Mihály többszörösen díjazott színházi és filmrendező, emellett bölcsész és osztályvezető. Első diplomáját a Szegedi Tudományegyetem kommunikáció szakán, elektronikus sajtó szakirányon szerezte, és az ELTE filmelmélet-filmtörténet szakát is elvégezte, majd a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktorandusz hallgatója volt filmelmélet szakon. DLA-fokozatát 2019-ben szerezte meg. Doktori értekezésének címe: A filmrendező-oktatás a történetfejlesztés alkotói folyamatán keresztül. Első nagyjátékfilm-rendezése, a tinédzserek elleni internetes zaklatásokkal foglalkozó Remélem legközelebb sikerül meghalnod 🙂 2018 őszén került a hazai mozikba. 2013-2020 között az SZFE-n tanított, 2021 óta a Freeszfe óraadó tanára. A Freeszfén a Filmrendező mesterség kurzust tartja. Volt tanítványai többek között: Nagy Zoltán, Szilágyi Fanni, Hartung Attila, Baranyai Benő, Dudás Balázs, Csoma Sándor, Visky Ábel

Schwechtje Mihály tanórájának főbb témái a szerzőiség és a műfaji film keveredése és viszonya, az információ adagolás fontossága, a valóság és a képzelet határának elmosódása és az ehhez kapcsolódó rendezői megoldások lesznek.

Az ügyfél (12)

Báron György filmesztéta, egyetemi tanár, a magyar filmkritikaírás egyik kiemelkedő alakja. A Magyar Újságírók Országos Szövetsége kritikusi szakosztályának elnöke, a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége (FIPRESCI) hazai képviselője. Rendszeresen részt vesz hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon, magyar és nemzetközi fesztiválok zsűrijeiben, pl: Velence, Kairó, Mar del Plata, Montreal,Karlovy Vary, Isztambul,Viareggio, Wiesbaden, Moszkva, Palm Springs. A Visegrad Documentary Library magyar kurátora (1999-2001), az Európa Parlament Lux Filmdíj zsűri tagja (2007-2009), a Verzió Nemzetközi emberi jogi filmfesztivál magyar programjának kurátora. 1993-2020 között az SZFE-n tanított, 2021 óta a Freeszfe óraadó tanára. A Freeszfén a Filmtörténet kurzust tartja. Volt tanítványai többek között: Török Ferenc, Groó Diána, Bollók Csaba, Pálfi György, Mundruczó Kornél, Petrányi Viktória, Hajdu Szabolcs, Csuja László, Jakab Juli, Kis Hajni, Nagy Dénes, Gigor Attila, Kocsis Ági, Faur Anna, Szilágyi Fanni

Ashgar Farhadi iráni rendező berlini és cannes-i díjak sokasága mellett egymás után két Oscart nyert (2012-ben a Nader és Simin – Egy elválás története, 2017- ben Az ügyfél), ami az idegennyelvű kategóriában csak a legnagyobbaknak, Fellininek, Kuroszavának, Bergmannak sikerült. A rendező, aki tehetős középosztálybeli családban nőtt fel, a perzsa film két klasszikusával, Kiarosztamival és Panahival ellentétben, elsősorban erről a társadalmi rétegről mesél történeteket. A hangsúly így a külső körülményekről a belső emberi- családi konfliktusokra helyeződik át. Minden műve, így Az ügyfél is többrétegű, többszörösen megcsavart, váratlan meglepetéseket tartogató történet. Farhadi már a virtuóz nyitó képsorokkal ellenállhatatlan erővel ránt bele filmjébe, miként tette ezt korábbi remeklése, a Nader és Simin – Egy elválás története prológusában. Nem lehet kétségünk afelől, hogy nagyon magas szinten beszéli a mozgókép nyelvét – úgy, ahogy manapság kevesen. Aztán ugyanerről győz meg az egyszerre titokzatos és bravúros mű további két órája is.