Vincze Teréz: A nőjogi harcokról lehet viccesen beszélni
Vincze Teréz filmkritikus és egyetemi oktató, az ELTE Filmtudomány Tanszékének munkatársa. Foglalkozik a szerzőiséggel, a kelet-ázsiai művészfilmmel, illetve a női és a feminista filmekkel. Vele beszélget a Mozinet Nagylátószög legújabb adásában Kovács Gellért filmkritikus a 14. Mozinet Filmnapok decemberi filmjével, a Miénk lesz a holnappal kapcsolatban többek között arról, lehet-e vicces egy feminista történet.
A január 2-án a Mozinet forgalmazásában mozikba kerülő Miénk lesz a holnap Rómában játszódik, 1946-ban. Delia nap mint nap teljesíti a lehetetlent – dolgozik otthon és munkahelyén, rendben tartja a családi fészket, foglalkozik a gyerekekkel és az idős családtagokkal, elviseli a háborút megjárt férje dühkitöréseit. A fáradhatatlan nő mindent megtesz, hogy férjhez készülő lánya ne jusson hozzá hasonló sorsra, de erőfeszítései hiábavalónak tűnnek. Egy számára címzett levél azonban szokatlanul bátor tettre készteti. A film egyik nagy kérdése, hogy lehet a női egyenjogúságról, sőt, a családon belüli erőszakról egyszerre szórakoztató, humoros és átélhető filmet készíteni.
„Mi a különbség a feminista film és a női film között. Nagyon sok mindent lehet női filmnek nevezni, például, hogyha az alkotók dominánsan nők, vagy mondjuk női főhős van benne. Feminista attól lesz, hogyha valamilyen női ügyet, vagy kifejezetten a nők életét érintő fontos témát vesz elő és arról valamilyen kritikai állítást fogalmaz meg.”
Vincze elmondja, egy film lehet női film, de ez nem teszi még automatikusan feminista filmmé is. A Miénk lesz a holnap szerinte egyértelműen feminista film, mert a nőnek a férfiak uralta patriarchátusban elfoglalt helyéről fogalmaz meg kritikát, méghozzá sajátos módon, humoros formában. A film 1946-ban játszódik ugyan, de absztrakt módon a nőket ma is érintő, globális témákat boncolgat.
„Eljutottunk a nőjogi harcok során egy olyan korszakba, amikor el lehet kezdeni nevetni, tehát el lehet kezdeni viccet csinálni bizonyos dolgokból.”
Ha elmúlik bizonyos mennyiségű idő, Vincze szerint akár a traumatikus eseményekről is el lehet kezdeni absztraktabban beszélni, az ilyen módon mitizálódó történeteket pedig ezután akár humorral is lehet kezelni.
„Nagyon sok kedvenc női rendezőm van, én például imádom most azt, hogy a fiatal magyar női rendezők micsoda fantasztikus dolgokat csinálnak.”
A kortárs magyar fiatal női rendezők Vincze szerint kiemelkedő minőségű filmeket készítenek mostanában. Méltatja többek között Szilágyi Zsófit, Szilágyi Fannit, Zurbó Dorottyát, Kis Hajnit. De szóba kerül Kocsis Ági és Mészáros Márta is, aki a magyar női filmtörténet egyik legfontosabb alakja, és aki még az utolsó, 2017-es filmjében is tabukat döntött.
A Miénk lesz a holnap január 2-ától a mozikban, de már decemberben országszerte megtekinthető lesz a 14. Mozinet Filmnapokon!
A szövegben felhasznált idézeteket szerkesztve közöltük.